סרטו של ירון זילברמן

26 בספטמבר בבתי הקולנוע

diver

יחסי ציבור: בת כהן | שרון כתב

03-5373131 bat@sb-pr.co.il

הודעה לעיתונות

סרטי יונייטד קינג מציגים:

 

יהודה נהרי הלוי

ענת רבניצקי, אמיתי יעיש בן אוזיליו, יואב לוי

דולב אוחנה, רענן פז, דניאלה קרטס, סיוון מסט

 

סרטו של ירון זילברמן

תסריט: רון לשם, ירון זילברמן

 

"ימים נוראים" ייצא לאקרנים ב-26.9

 

סינופסיס:

 

"ימים נוראים" הוא מותחן פסיכולוגי העוקב אחר האירועים שהובילו לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, מנקודת מבטו של הרוצח.

הסרט חושף לראשונה את מסעו של הרוצח בשנה שקדמה לאסון, דרך הכוחות החזקים שפעלו עליו ועודדו אותו, הן במישור הפוליטי והדתי, והן במישור המשפחתי והאישי.

זהו דיוקן נפשי של מתנקש פוליטי שמבקש לרצוח את הדמוקרטיה, ודיוקן של חברה שסועה.

123 דקות

 

דבר הבמאי

ביום שבת הרביעי בנובמבר 1995, בסיום עצרת התמיכה בתהליך השלום בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, שכותרתה ״כן לשלום, לא לאלימות״, ירה יהודי דתי, סטודנט למשפטים מאוניברסיטת בר אילן, שלושה כדורים לעבר גבו של ראש הממשלה. יצחק רבין נרצח באותו ערב ועל ישראל הוטל צל גדול שמעיב עליה עד עצם היום זה. האפשרות שבמדינת ישראל יירצח ראש ממשלה, הייתה דבר בלתי נתפס. העובדה שהרוצח היה יהודי דתי שרצח ממניעים אידיאולוגיים דתיים, היוותה שבירה של אחד הטאבואים האחרונים של מדינת ישראל. עבור כל אזרחי המדינה, נרצח ראש ממשלה מכהן. עבור מחנה השלום, נרצח מנהיג דגול, שעשה צעד אמיץ וחסר תקדים, שהסכים לעשות שלום עם העם הפלסטיני תמורת שטחים, שניסה לסיים אחת ולתמיד את הסכסוך העקוב מדם בן עשרות השנים בין שני העמים. הרוצח קרא תיגר על הדמוקרטיה הישראלית ורצה לגדוע את תהליך השלום. ואכן בבחירות שנערכו לאחר הרצח, יושב ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, שהתנגד נחרצות לתהליך השלום, נבחר לראשות הממשלה.

ב״ימים נוראים״ יצאנו לספר את סיפורו של רצח רבין. עוד בתחילת הדרך, שאלתי את עצמי, ביחד עם רון לשם, איתו כתבתי את התסריט, מה תהיה הגישה הקולנועית המשמעותית ביותר לספר את הסיפור כדי ליצור חוויה קולנועית שתעביר את גודל האסון ושממנה נוכל ללמוד הכי הרבה על איך קרה הדבר. הגענו למסקנה שרק דרך התבוננות במסעו של הרוצח נוכל לקבל תובנות חדשות. איך נהפך פעיל ימין נורמטיבי יחסית למתנקש פוליטי קר רוח? מה אפשר ללמוד ממסעו, שלמרות שקרה לפני למעלה משני עשורים, רלוונטי לימינו יותר מתמיד?  הפצעים עדיין שותתים ורחוקים מלהיות מטופלים כראוי. הסרט מתמודד עם השאלות האלה, ומציג באמצעות המבע הקולנועי את כל הכוחות שפעלו על הרוצח מהזווית האישית, הבין-אישית והציבורית.

עשינו תחקיר מעמיק במשך כארבע שנים שכלל ראיונות עם כל המעורבים בפרשה, מראש השב״כ וחוקרי המשטרה דאז, דרך סטודנטים שלמדו בבר אילן באותה תקופה, ועד שיחות עם הרוצח ומשפחתו. כל אבן נהפכה וכל אירוע אומת. כמובן שנלקח חופש אומנותי בסצינות בין אישיות. גם צפינו במאות שעות ארכיון, מהן בחרנו קטעים ספציפיים לשלב בסרט, גם כדי להעצים את האפקט הדרמטי וגם כדי להמחיש שהדברים אכן קרו כפי שהם מוצגים בסרט.

האתגרים הגדולים היו עבורי איך לספר סיפור שסופו ידוע לכול ועדיין לשמור על מתח לכל אורכו, ואיך לספר על הרצח, כשדמותו של רוצח מובילה את הסיפור מבלי לעורר אמפטיה לרוצח. עקרונות אלו הנחו אותי לאורך הדרך, ולשם כך השתמשתי בכלים האומנותיים שעומדים לרשותי כקולנוען. אבל מעבר לכל, בחרנו להסתכל לרוצח ולכל אלה שסייעו לרצח, במישרין או בעקיפין, ישר בעיניים. לתת להם לבטא את האידיאולוגיה והטיעונים שלהם, כדי להראות שבסופו של יום, כל אלה הובילו, ותמיד ישובו להוביל, לרצח מתועב, לדרך האלימות ולאיום ישיר על הדמוקרטיה. במובן זה, אני מקווה ש״ימים נוראים״ יהווה תמרור אזהרה לכולנו, כמו גם פנייה ללקיחת אחריות אישית וציבורית כדי למנוע את שיח האלימות, דרך האלימות והרס הדמוקרטיה.

 

תיאור דמויות:

יהודה נהרי הלוי   יגאל עמיר
אמיתי יעיש בן אוזיליו   שלמה עמיר
ענת רבניצקי   גאולה עמיר
יואב לוי   חגי עמיר
רענן פז   אבישי רביב
סיוון מסט   מרגלית הר-שפי
דניאלה קרטס   נאווה
דולב אוחנה   דרור עדני

יוצרי הסרט:

בימוי   ירון זילבמן
תסריט   רון לשם, ירון זילברמן
צילום   עמית יסעור
עריכה   שירה ארד, יונתן וינשטין
ליהוק   אורית אזולאי
עיצוב אמנותי   דני אבשלום
עיצוב תלבושות   לאורה שיים, נעמי בר אור
פסקול   תולי חן, אלכס קלוד
חברת הפקה   מטרו תקשורת, אופנינג נייט פרודשקן, ווסטאנד

הופק בסיוע YES , ערוץ 10(רשת), משקיעים פרטיים

מפיקים: דוד זילבר, שרון הראל, תמר סלע, ירון זילברמן, משה אדרי, רות כץ, רון לשם

טריילר

בעת שימוש יש לתת קרדיט "באדיבות סרטי יונייטד קינג"